آزمون کشش

آزمون کشش که در دسته آزمون های مخرب قرار دارد،
معروف ترین آزمون خواص مکانیکی است که اطلاعات مهمی در خصوص
 خواص استحکامی ماده فراهم می کند. نتایج به دست آمده از تست کشش برای مهندسین اهمیت زیادی دارد. چرا که در اکثر موارد لازم نیست یک قطعه فلزی بشکند تا از کار افتاده تلقی شود؛ بلکه تغییر شکل پلاستیک هم نوعی از کار افتادگی است. در نتیجه اطلاع از خصوصیات کاری قطعات مخصوصا سطح تنشی که در آن تسلیم پلاستیک آغاز می شود، بسیار مهم است.

تست کشش که با عنوان تست تنش نیز شناخته می شود، اساسی ترین نوع آزمون مکانیکی است که می توان روی یک ماده انجام داد. به زبان ساده در این تست با کشیدن ماده توسط فک های دستگاه کشش، می توان واکنش آن را در برابر نیروهای اعمالی تعیین نمود. مشخصا هنگامی که ماده کشیده می شود، می توان به استحکام کششی (UTS) و ازدیاد طول (EL)  آن ماده دست یافت.  در مراحل اولیه آزمون ارتباط بین بار وارد شده و ازدیاد طول نمونه، به ‌صورت خطی است. اگر نمونه ای در این ناحیه خطی تحت بار قرار گیرد، با برداشتن بار دقیقا به همان شرایط قبل از بارگذاری بازمی گردد. این ناحیه، به ناحیه الاستیک معروف است. پس از این ناحیه، با افزایش بیشتر نیرو ماده وارد ناحیه‌ی تغییر شکل پلاستیک می شود. در این ناحیه با برداشتن نیرو، ماده به شرایط قبل از اعمال نیرو باز نخواهد گشت. نقطه ای که در آن تغییر شکل از حالت الاستیک وارد پلاستیک می شود به
((حد الاستیک، حد تناسب یا نقطه تسلیم((  معروف است. تست کشش معمولا تا شکست قطعه ادامه می یابد تا نمودار نیرو-جابجایی و بعد از آن تنش-کرنش به شکل کامل به دست آید.

دستگاه كشش (ظرفيت 60 تن):

امكان نمونه سازي و انجام تست هاي كشش (Tensile)، فشار (Compression)، تكراري (Cyclic)، خمش (Bending)، خزش(Creep) ، ثابت فنر و رهايش (Relaxation)  مطابق با استانداردهاي بين المللي ASTM , DIN ,EN , ISO , JIS بر روی:

مقاطع تخت شامل نبشی , سپری , تیرآهن , ورق , ناودانی , مقاطع کامپوزیت و قوطی مقاطع گرد شامل انواع میلگرد آجدار و بدون آج , انکر بولت تا قطر 40 میلیمتر (با نمونه سازی) , شفت های قطر بالا و لوله (بصورت فول سایز و نمونه سازی شده) پیچ و مهره شامل تست های بارگواه(پروف)
, کشش , تست کلگی (
Wedge) , برش پیچ که از سایز M8 تا M30 ضریب ثابت انواع فنر تا ارتفاع 70 و قطر 50 ساتیمتر

1 دیدگاه دربارهٔ «آزمون کشش»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا