فرآیند مجموعهای از یک سری فعالیتهای مرتبط با هم که در هر مرحله با صرف منابع ( مانند نیروی انسانی و مواد اولیه ) ، يك يا چند ورودیها را به يك يا چند خروجیها تبدیل مینماید .
این خروجیهابه عنوان ورودیها ی سایر فرآیندها ارائه میگردد تا در نهایت به یک هدف مشخص دست یابند.
در استانداردهای مدیریتی به رویکرد فرآیندی اشاره شده و شناسایی فرآیندهای سیستم مدیریت یک ضرورت است. هر فرآیند ، مشتریان و سایر طرف های ذی نفع (ممکن است درون سازمان یا برون سازمان ) ، نیاز ها و انتظارات فرآیند را در دستیابی به خروجی مورد نظر را تامین می نماید . شناسایی فرآیندهای سازمان در استاندارد های مدیریت کیفیت بخصوص سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 تاکید شده است بدین منظور باید فرآیندهای مورد نیاز سازمان شناسایی شده ، توالی و تعامل بین فرآیندها مشخص و معیارهای پایش و اندازه گیری عملکرد فرآیندها را تعیین گردد .
تمامی فرآیندها باید با اهداف ، دامنه و پیچیدگی سازمان متناسب بوده و فرآیندها باید با رویکرد ایجاد ارزش افزوده برای سازمان طراحی گردد .
ورودی و خروجی در نظر گرفته شده برای فرآیندهای ممکن است ملموس ( مانند : تجهیزات ، مواد یا قطعات ) و یا ناملموس ( مانند انرژی یا اطلاعات ) باشد . خروجی می تواند ناخواسته ایجاد شود نظیر زباله یا آلودگی . یک سیستم باید داده های لازم را برای اندازه گیری عملکرد فرآیند جمع آوری نماید و اطلاعات تجزیه تحلیل شده و اقدامات اصلاحی یا پیشگیرانه جهت بهبود انجام گردد . اثربخشی و کارایی فرآیندها می تواند در بازنگری داخلی یا خارجی فرآیندها مورد ارزیابی قرار گیرد جهت تشریح هر یک از موضوعات اعلامشده ،معمولاً از شناسنامه فرآیند استفاده میشود شناسنامه فرآیند رویکرد فرآیندی را بر اساس چرخه دمینگ تشریح مینماید.