استاندارد و استانداردسازی

استاندارد چیست؟

استاندارد در لغت ، معنی جامع و متنوعی دارد. استاندارد یعنی میزان انطباق با الزامات و قوانین از پیش تعیین شده. یعنی تدوین و تعیین ویژگی های لازم در تولید یک فراورده و انجام یک خدمت. پس استاندارد تنها مربوط به کالا نیست و خیلی از خدمات را نیز شامل میشود.

درواقع استاندارد یعنی نوشته هایی که محتوای آن حاکی از راه حل انجام دادن یک عملیات فنی تکراری است. استاندارد به نوعی زبان مشترکی است بین تولید کننده کالا یا ارائه دهنده خدمات با مشتری. استانداردها معمولا توسط گروهی از افراد خبره، سازمان ها، نهادهای دولتی یا شرکت های خصوصی تدوین می شوند. در حال حاضر کمتر کشوری ست که سازمانی برای نظارت بر کیفیت کالاها و خدمات نداشته باشد و تقریبا تمامی کشورها یک سازمان ملی استاندارد دارند.

 استاندارد سازی چیست؟

 استانداردسازی فرآیند توسعه، ترویج و الزام فرآیندهای مبتنی بر استاندارد و سازگار در یک صنعت است. استانداردها بر تضمین کیفیت، ثبات، سازگاری، قابلیت همکاری و ایمنی تمرکز دارند.استانداردسازی شامل عادی سازی رویکردهای سفارشی شده قبلی یا متفاوت به فرآیندها  است. استانداردها به فرآیندها  اجازه می دهند که یکپارچه کار کند و اعتماد ایجاد کند تا بازارها بتوانند به راحتی کار کنند.

هدف استانداردسازی چیست؟

هدف استانداردسازی تضمین یکنواختی رویه‌های خاص در صنعت است. استانداردسازی بر فرآیند ایجاد محصول، عملیات کسب‌وکارها، فرآیند در حال استفاده و چگونگی ایجاد یا انجام فرآیندهای اجباری خاص تمرکز دارد.

 

مزایای استانداردسازی چیست؟

استانداردسازی تضمین می‌کند که فرآیندهای کسب‌وکار سازگار و قابل تکرار هستند. فقدان استانداردسازی می تواند رشد یک صنعت را کند کند زیرا مشتریان بالقوه در تعهد به رویکردها و قالب های رقیب تردید دارند.

 

استانداردهای فرآیند و محصول از منظر مدیریت ریسک و انطباق مهم هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا